Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud pravidelně sledujete mistrovství světa v uctívání DISSECTION, musíte velmi dobře vědět, že THULCANDRA často okupuje místa na stupních vítězů. Je důležité zmínit, že těchto prestižních měření sil se poslední roky účastní stále více a více reprezentantů, není tudíž zrovna snadné zas a znova dosahovat na sladké medailové plody. Steffen Kummerer je však zkušený závodník, starou švédskou klasiku má hluboko zakořeněnou ve svém srdci a již dlouhá léta vytrvale trénuje dle kurzů, které emitoval otec zakladatel, Jon Nödtveidt, v období 1993 – 1996. Je to poměrně tučný lexikon, jenž pod svou koženou vazbou ukrývá spoustu výjimečných receptur a do té doby zcela neznámých cviků. Tenkrát ani autor sám nevěděl, jak nesmírně cenný jeho odkaz jednou bude. A bohužel ani netušil, že zůstane navěky nedokončený. Ve staré knize zbyla spousta nepopsaných stránek, THULCANDRA se je ze všech sil snaží alespoň trochu zaplnit.
Steffen Kummerer je člověk, který podlehl kouzlu časů dávno minulých. Nesoustředí se však pouze a jen na tvorbu DISSECTION, v jeho hledáčku jsou i další, mnohem méně známé drahokamy, jenž kdysi společně formovaly unikátní švédskou black/death metalovou kulturu, namátkou jmenujme třeba VINTERLAND, DAWN, UNANIMATED či SACRAMENTUM. V době, kdy THULCANDRA vydala své první album „Fallen Angel's Dominion“, byla tahle scéna prakticky deset let mrtvá. Steffena Kummerera už nebavilo v lokálním obchodě s deskami někde na předměstí Chemnitzu zírat na prázdné, pavučinou obrostlé stojánky vydavatelství Black Sun, No Fashion či Black Mark Records, přiložil tedy ruku k dílu a jal se sám křísit povadlého ducha let devadesátých.
Na úvod dalšího odstavce si zkusíme malé cvičení. Vezměte si čistý list papíru standardního formátu A4 a do ruky obyčejnou tužku. Na pravou stranu papíru napište všechny skladby od DISSECTION, které se vám vybaví, a na tu levou zase ty od THULCANDRA (a nezapomeňte vynechat jejich covery DISSECTION a UNANIMATED). Máte deset minut. Nevím jak u vás, ale u mě je pravá strana papíru popsaná hustěji, než ta levá. Odpověď je samozřejmě jednoduchá. Ač obě kapely pracují s velmi podobnou paletou výrazových prostředků, jenž servírují v technicky srovnatelně vysoké kvalitě, jen jedné z nich se daří je častěji pospojovat v opravdové kompozice. Kompozice, které drží při sobě, mají hlavu a patu, nechybí jim poutavá dějová linie, vyvíjí se, posluchače neustále překvapují, v závěru gradují, explodují... Nödtveidt tohle všechno vždycky uměl na výbornou, to Steffen Kummerer na vysvědčení jednoho z nejklíčovějších předmětů vídá pravidelně chvalitebnou. Není však sám, je to problém prakticky všech následovníků DISSECTION a zároveň i důkaz, jak talentovaným a citlivým architektem hudby Jon Nödtveidt svého času byl.
I přesto je „A Dying Wish“ velmi povedenou deskou. Už úvodní skladba nás navrací zpět k časům „The Somberlain“, na posluchače po krátkém intru okamžitě zaútočí mrazivý tremolo picking, charakteristicky „dutý“ old school zvuk přechodů zpoza bicí hradby i majestátní melodické nástupy proložené ostrými sypačkami. Ovšem nejen DISSECTION jest člověk živ, třeba instrumentálka „Orchard Of Grievance“ má krásně melancholickou atmosféru, jako vystřiženou z tvorby DARK TRANQUILLITY v období „The Mind's I“. Ve druhé polovině tracklistu se naopak ježí „A Shining Abyss“ a „Devouring Darkness“, obě ostřejší, divočejší položky jasně odkazující ke stupnicím DAWN na jejich dosud nejzásadnější desce „Slaughtersun (Crown Of The Triarchy)“. Zároveň jsou však proložené tklivou akustikou, typickým to kořením hlavně delších skladeb Nödtveidtovců. Jeden z riffů v „In Vain“ zase jasně reflektuje tvorbu prvotních GATES OF ISHTAR (na mysli mám tedy období „A Bloodred Path“). Kompozice navíc disponuje malebným sólem i hezky vystavěným a vygradovaným závěrem. Schválně, máte ji napsanou na levé straně vaší A4? Já osobně jsem neváhal a uvedl ji hned pod „Frozen Kingdom“ z debutové desky.
„A Dying Wish“ je kolekce, která musí udělat radost každému příznivci švédských devadesátek. Není to žádný kalkul, jen upřímná poklona kultu v podání žánru zcela oddaných nadšenců. Podobně jako třeba SINIRA, nese i THULCANDRA onu starou pochodeň, jež hoří jasným plamenem i tři dekády po tom, co byla spontánně zažehnuta. Za to jim patří dík. P.S. Škoda snad jen obálky, neb po třech krásných malbách z rukou Kristiana Wåhlina přichází na řadu poněkud diskontní verze.
„A Dying Wish“ je kolekce, která musí udělat radost každému příznivci švédských devadesátek, zejména pak nedostižných DISSECTION. Není to žádný kalkul, jen upřímná poklona kultu v podání žánru zcela oddaných nadšenců. THULCANDRA hrdě nese onu starou pochodeň, jež hoří jasným plamenem i tři dekády po tom, co byla spontánně zažehnuta. Za to jim patří dík.
1. Funeral Pyre
2. Scarred Grandeur
3. Orchard Of Grievance
4. In Vain
5. Nocturnal Heresy
6. The Slivering Silver
7. In Bleak Misery
8. A Shining Abyss
9. Devouring Darkness
10. A Dying Wish
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.